Daniels Penaks “Kā romāns”

Daniels Penaks. Kā romāns. No franču valodas tulkojusi Kristīne Lauriņa.  Rīga: Omia Mea, 1999.  (Daniel Pennac. Comme un roman. 1992.)

penaksDroši vien ir apnicīgi, neoriģināli un iepriekš paredzami grāmatu blogā pieminēt Daniela Penaka nelielo eseju par lasīšanu „Kā romāns” un viņa deklarētās lasītāja nerakstītās tiesības. Tomēr šī grāmata ir atnākusi pie manis tieši tagad un es negribu to palaist garām klusējot.

Daniels Penaks ir literatūras skolotājs un savā esejā pievēršas jautājumiem, kāpēc cilvēki pārstāj lasīt un kā skolēnus motivēt uz lasīšanu. Protams, es neesmu šīs grāmatas mērķauditorija, jo mani nekad nav bijis īpaši jāmudina uz lasīšanu. Pie tam atšķirībā no daudzu citu lasītāju sūrās pieredzes skola nepavisam nesabojāja manu lasītprieku. Droši vien neticēsiet, bet es vienmēr cītīgi izlasīju visu brīvlaikam paredzēto obligāto literatūru un vēl šo to klāt no brīvas gribas. Neņemos spriest vai no tā daudz sapratu un ieguvu, bet man vienkārši patika lasīt. Tiesa gan – analizēt izlasīto un rakstīt sacerējumus man ļoti nepatika, bet arī pie tā es negribu vainot skolotājus. Es vienkārši rakstu slikti un manā DNS komplektā pavisam noteikti nav iekļauts rakstīšanas gēns, bet brīvā griba ir vājš palīgs gadījumos, kad nav vajadzīgo spēju un talantu. Patiesībā skolotāji bija neticami iejūtīgi pret maniem lakoniskajiem savārstījumiem, bet tas maz ko palīdzēja, jo vairāk par visiem citiem uzrakstītais nepatika man pašai. Arī tagad nav daudz labāk, bet atgriežamies pie lasīšanas.

Tā kā man ir ļoti nehumanitāra izglītība, tad arī studējot grāmatas nekad neuztvēru kā neizbēgamu ļaunumu, bet drīzāk kā cīņu biedrus un palīgus zināšanu apguvē. Mums neviens neprasīja, lai mēs daudz lasītu, bet būtiskas bija praktiskās zināšanas un spējas pazīt dažādus apkārtējās pasaules objektus un procesus, piemēram, mākoņus, vējus un akmeņus, kā arī prasme izdarīt secinājumus.  To visu var apgūt ne tikai no grāmatām, bet tolaik interneta nebija un Youtube arī ne. Tāpēc grāmatas šķita gaužām vērtīgas un savā ziņā valdzinošas kā mīklainu zināšanu avots.

Grāmatu tekstu analīze mani nekad nav saistījusi. Esmu laboratorijas darbos uzšķērdusi un analizējusi dzīvu vardi, lai apgūtu tās uzbūvi. Rezultātā es tagad zinu, kā darbojas varde, tikai varde vairs nav dzīva. Kāpēc gan analizēt un iztirzāt grāmatas? Ja nu sanāk tāpat kā ar to vardi.

Dīvaini, bet man ne pārāk patīk klausīties kā citi skaļi lasa priekšā. Varbūt kaut kas nav kārtībā ar ausīm. Toties kompensācijai es pati gan to daru ļoti labprāt. Esmu skaļā balsī izlasījusi vairākas jaukas grāmatas, bet mīļāka priekšā lasāmā grāmata ir Džima Korbeta „Kumaonas cilvēkēdāji”. Atceros, kā vienkārši tīģeru mednieka stāsti par piedzīvojumiem Indijā lasot tos skaļi kļuva par mistēriju, cilvēkēdāji tīģeri atdzīvojās un iracionālas šausmas sāka klejot pa istabu.

Lasīt es varu jebkur – mājās, sabiedriskajā transportā, kādā garlaicīgā pasākumā. Lasīšanai piemīt šis absolūtais egoisms un ir saprotami līdzcilvēki, kuriem noteikti ir kaitinoši, ka viņu sabiedrību tik viegli var nomainīt pret grāmatu.

Nobeigumā kautrīgi jānolaiž ausis un jāatzīst, ka labāk par pašu Danielu Penaku neviens par grāmatām un lasīšanu nepastāstīs.

Cilvēki būvē mājas, jo viņi ir dzīvi, un raksta grāmatas, jo zina, ka ir mirstīgi. Viņi dzīvo barā, jo viņiem ir nepieciešami citi cilvēki, un lasa, jo zina, ka ir vieni. Grāmatas ir sabiedrība, kas neaizņem neviena cita vietu un ko neviens cits nespētu aizstāt. Tā neko līdz galam nepasaka par cilvēku likteni, taču auž ciešu sakarību tīklu starp viņu un dzīvi. Smalkas un slepenas sadarbības tīklu, kas vēsta par dzīves paradoksālo laimi, reizē izgaismodams dzīves traģisko absurdu. Proti, iemesli, kuru dēļ mēs lasām, ir tikpat savādi kā iemesli, kuru dēļ dzīvojam. Neviens nav tiesīgs mums prasīt par to norēķinus.

Un jā – „brīvība rakstīt nav savienojama ar pienākumu lasīt”.

Komentēt

