Janne Tellere „Nekas”

Janne Tellere „Nekas”, no dāņu valodas tulkojusi Inga Mežaraupe, Rīga: A&A Vision, 2015., (Janne Teller, Intet, 2000)

Romānu „Nekas” paņēmu lasīšanai bibliotēkā. Vispirms jau tam ir nopietna tulkotāja, kuras kontā ir Pētera Hēga un Sērensa Kirkegora darbi, bet, galvenokārt, uzķēros uz mazā, jaukā mārketinga trika – uz vāka bija norādīts, ka šī ir dikti strīdīga grāmata, kuru šur tur esot aizlieguši lasīt un pat rādīt bērniem.. Kas gan mūsdienās varētu būt tik ļoti aizliedzams? Vai, precīzāk, ko gan interneta un viedtālruņu laikmeta bērni varētu nebūtu redzējuši? Tātad noskaņojos uz drūmu, vardarbīgu varbūt pat perversu vai rasistisku jauniešu romānu. Tak slavenā pusaudžus maitājošā grāmata izrādījās tikai ar vispārzināmām atziņām piebārstīta filozofiska pasaka Koelju stilā par mūžseno tēmu – dvēseles pārdošanu sātanam.

Janne Tellere NekasGrāmatas sižets ir pavisam vienkāršs. Kādā dāņu čuhņā viens no septītās klases skolēniem Pjērs Antons pirmajā skolas dienā paziņo – Nekam nav jēgas, to es zinu jau labu laiku. Tāpēc nav vērts neko darīt, to es aptvēru tikko. – un uzkāpj plūmē un tur arī paliek sēžam un bļaustoties, ka nekam nav jēgas un mēs visi mirsim, gandrīz līdz grāmatas beigām. Pārējie skolēni tā vietā, lai uzvestos kā normāli pusaudži, vienkārši paraustītu plecus un dotos prom, sāk izpildīties maksimāli destruktīvi, tas ir nolemj mēģināt Pjēram Antonam pierādīt, ka viņiem tā jēga ir un sāk vākt lietas ar jēgu. Bet, ja kādai lietai ir jāpierāda tās jēga, tā tādēļ vien padara to bezjēdzīgu. Iesākumā viņi savāc visādu drazu, bet pamazām jēgas meklējumi paliek nopietnāki, tiek upurēti iemīļotie komiksi, velosipēdi, mājdzīvnieki un mati. No kapiem tiek rakti laukā mirušie ģimenes locekļi, bet ar to nekas nebeidzas. Katrs no bērniem pēc sava dziļi personīgā upura jēgai no nākamā prasa ziedot kaut ko nopietnāku un sāpīgāku. Tā kā grāmata ir paveca, tad iPhone nevienam no varoņiem vēl nebija, bet pieļauju, ka tagad jēgas instalāciju veidotu kaudzīte ar viedtālruņiem, kas alegoriski simbolizētu pilnīgi visu. Kā jau minēju, šī grāmata ir tipiska filozofiska līdzība un to ir iespējams analizēt tikai simboliskā plāksnē, jo tajā viss ir vienas vienīgas metaforas, pat bērnu tēli ir tikai plakanas ilustrācijas nevis dzīvi cilvēki. Interesanti, ka pēdējā laikā lasītajā literatūrā bieži vien īpaši simbolisks un jēgpilns dzīvnieks ir kāmis. Šis sīkais grauzējs patiešām prot iedvesmot rakstniekus uz metaforiskiem sacerējumiem.

Jāatzīst, ka autore jēgas meklēšanas procesu ir aprakstījusi gana asprātīgi un ironiski. Tomēr ar savu kopumā didaktiski viszinīgo skatu no augšas viņa galu galā vienā brīdī pati sev iešauj kājā, jo beigās ir skaidrs, ka šī nu gan nudien ir viena bezjēdzīga grāmata, jo tā neizpilda pašu elementārāko autores uzstādīto jēgas esamības nosacījumu. Vienīgi to nabaga mājdzīvnieku man patiešām bija žēl. Kaut kas necienīgs ir daudzu autoru tieksmē uzskatīt tos tikai par līdzekli literāru alegoriju veidošanai.

Vai šis romāns būtu bērniem kaitīgs? Kā zināms, tad nejēgām kaitīga var būt jebkura grāmata, Bībeli, Komunistiskās partijas manifestu un vegānu ēdienu pavārgrāmatu ar labākajām rauga sviesta receptēm ieskaitot. Svarīgāk būtu bērniem iemācīt humānu vērtību sistēmu, kritisko domāšanu un matemātisko analīzi, pēc tam viņi var mierīgi lasīt visu, ko vien grib un paši tīri labi ar to tikt skaidrībā. Katrā ziņā Kinga romānos un Bada spēlēs ir krietni vairāk vardarbības nekā šajā grāmatā. Protams, gadās arī stulbi bērni (tieši tāpat kā stulbi pieaugušie), kas neko no romāna nesapratīs, bet pie tā jau nepavisam nav vainīga grāmata.

9 thoughts on “Janne Tellere „Nekas”

    1. Sibilla Raksta autors

      Brīdinu, ka komentārā būs pāris maitekļu, bet es tak Tev, Msmarii, nevaru atteikt atbildēt uz jautājumu par JĒGU. 🙂

      Protams, ka jēgu viņi neatrada, nosita Pjēru Antonu un dzīvoja tālāk laimīgi. Nedomāju, ka par to būtu grāmata jāpasludina par kaitīgu. Pirmkārt jau tādi apgalvojumi parasti tikai jebkurai grāmatai piešķir nepelnītu popularitāti. Otrkārt domāju, ka saturs ir elementāri atšifrējams arī vidusmēra pusaudzim, jo autore ir izmantojusi veco triku, aizsūtot savus varoņus meklēt jēgu tikai tur, kur tā nav un nekad arī nav bijusi. Skaidrs, ka pēc tam nav liela māksla skaļi deklarēt, ka es jau teicu, ka jēgas nav vispār. Tas pat nepieminot, ka pēc autores uzstādījumiem viņas pašas grāmata ir absolūti bezjēdzīga (protams, ja vien tā nebija domāta, kā smalks intertekstuāls joks ar stāstā iestrādātu atgriezenisko saiti, kas lasītājam beigās iebaksta acīs, ka lasītais teksts ir bijis pilnīgi bez jēgas). Bet, ja autore to ir rakstījusi pilnīgi nopietni ar domu iegūt popularitāti un pārdot savus darbus, tad pēc viņas pašas izteiktās koncepcijas grāmata ir pilnīga draza. 🙂

      Atbildēt
  1. Fledis

    Aizliegt šo grāmatu varbūt arī ir pamats, bet no tā tak nav jēgas! 🙂 Vispār jau jautājums “kāda tam jēga” ir no to pašu nebeidzami neatbildamo jautājumu spēles kā “nopērc man mazu rozā zilonīti!”. Galu galā mani pārsteidza divas lietas- a ko, tas Pjērs Antons tā arī pusgadu nosēdēja kokā, skolā negāja un neviens par to neuztraucās? Pat vecākiem vecāku tiesības neatņēma? Un otra- ka klasesbiedri tik daudz zināja viens par otra svarīgākajām lietām. Es savā klasē nezināju, pat par tuvākajiem draugiem nē. Un jūs?

    Atbildēt
    1. Sibilla Raksta autors

      Jā, Pjērs Antons tā arī nosēdēja kokā līdz pavasarim, neapmeklēja skolu un neviens par to neuztraucās. 🙂 Viņa vecāki bija kaut kādi hipsteri, bet Dānijas sociālais dienests bija paņēmis nelielas brīvdienas.
      Vienkārši šis nav nekāds reālistisks jauniešu romāns, bet filozofiska līdzība – gandrīz vai pasaka, un šī žanra nosacījumi atļauj diezgan lielas vaļības attiecībā pret realitāti. Pieņemot, ka tā ir pasaka, kuras mērķis ir pasniegt kaut kādu morāli vai šajā gadījumā antimorāli, viss ir saprotams. Protams, nevienā brīdī nav sajūtas, ka lasi par reāliem jauniešiem.

      Atbildēt

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s