Māris Bērziņš “Aizliegtais pianīns”

Māris Bērziņš “Aizliegtais pianīns”, Rīga: Dienas Grāmata, [2019]

Attīstītā sociālisma laikos, kad darbojās lieliskā plānveida ekonomika, nereti gadījās situācijas, kad kāda prece veikalos pēkšņi bija jāmeklē gandrīz vai ar uguni, piemēram, zobu pasta, bet kāda cita lielās grēdās krājās noliktavās. Un, lūk, pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados, pamatojoties uz kaut kādiem mistiskiem plānveida aprēķiniem, Latvijā tika saražots milzīgs daudzums pianīnu “Rīga”. Ar šiem instrumentiem tika piebāztas visas mūzikas skolas, pārplūdināti kolhozu kultūras nami, iestāžu aktu zāles un tas bija obligāts mājas aksesuārs visās labākajās Latvijas ģimenēs, kurās kāds nodarbojās ar mūziku, bet rocība bija par īsu, lai tiktu pie normālām klavierēm. Tik tālu viss ir ļoti skaisti, bet kā jau padomju rūpniecības ražojums pianīns “Rīga” nav pārāk uzticams instruments. Tas ir taisīts no līmētām detaļām un internetā var atrast dažādus šausmu stāstus par šo pianīnu nodevīgo uzvedību, pēkšņu pašsadalīšanos un zemisku sabrukšanu. Turklāt pirms trīs gadiem notika kāds patiesi traģisks atgadījums Ikšķilē, kad, uzkrītot pianīnam, no gūtajām traumām nomira mazs bērniņš.

Visu šo garo ievadu Jums nācās lasīt tikai tādēļ, ka gribēju izskaidrot, kāpēc uzrakstīt grāmatu, kurā būtisku lomu spēlē pianīns “Rīga”, manuprāt, ir laba ideja. Protams, galvenā romāna tēma ir birokrātija un tās nepanesamais esības vieglums mūsu ikdienā, bet sižeta  pamatā ir kāds reāls notikums ar pianīna līdzdalību. Romānā šis leģendārais padomju laika hlams ir Cibānu ģimenes īpašums kā jauka piemiņa no vīratēva, bet patiesībā tikai maisās pa kājām un lieki aizņem vietu. Sieva Linda Cibāne loģiski un saprātīgi izdomā ka no pianīna varētu ērti tikt vaļā, uzdāvinot to dārziņam “Puķu lodziņš”, kuru apmeklē viņu dēls. Nu, kas gan varētu noiet greizi tik vienkāršā procedūrā? Ja kaut kas ir saistīts ar Rīgas pirmskolas izglītības iestādēm, tad, protams, viss. Pirmkārt, jau Linda Cibāne ir deputāte no kārtējās trīsburtu partijas, tāpēc uzreiz tiek meklēti zemūdens akmeņi un atrasts slavenais interešu konflikts. Kam un ar ko – nav pat svarīgi, bet tas ir tikai sākums kārtējai birokrātiskajai jezgai. Starp citu, pianīna neesamība var būt traumējošāka nekā tā esamība.

Uzrakstīt romānu par birokrātiju ir sarežģīts uzdevums, jo Kafku jau tāpat diez vai izdosies kādreiz pārspēt, bet Mārim Bērziņam ir sanācis visnotaļ saistošs lasāmgabals. Autors romānā daudz izmanto birokrātisko institūciju samudžināto un neko jēdzīgu nepasakošo valodu, kas brīžiem garlaiko, bet ir saprotams, kāpēc tas bija nepieciešams. Grāmatas beigās ir jebkuram normālam cilvēkam šermuļus uzdzenošs pielikums ar dokumentiem, kuri ir romānā izmantoto tekstu avoti. Ticiet man, tas ir baigs. Atbilstoši romāna stilam tā tēli – vecāki, bērni, deputāti, policijas un visādu mistisku departamentu ierēdņi, izņemot vienīgi bērnudārza darbiniekus, lielākoties ir kariķēti. Ar bērnudārziem man sen nav bijusi darīšana, un jāatzīstas, ka šis personības attīstībai ārkārtīgi nozīmīgais pirmskolas izglītības iestādes apmeklējums man ir gājis secen, jo visu bērnību pavadīju mājās, un nenožēloju ne mirkli no tā laika, kuru laimīgi noslaistījos ar grāmatām, kamēr čaklie bērni socializējās un mācījās pantiņus par Iļjiču, vai ko nu viņi tur tajos dārziņos darīja.

Vispār “Aizliegtais pianīns” par birokrātiju tikai dzēlīgi paironizē, bet tas arī viss, autors neko vairāk nepasaka. Bet birokrātija jau nerodas pati no sevis, to diezgan apzināti reproducējam mēs paši. Birokrātijai pilnīgi noteikti ir tieša saistība ar vēlmi izvairīties no atbildības un ar elementāru stulbumu. Jo stulbāka ir persona, kas atbildīga par dokumentiem, jo nejēdzīgākas būs prasības to aizpildīšanai, tāpēc nepārsteidz, ka tieši izglītības jomā birokrātija ir tik zvērīga, lai gan arī citās nozarēs mums grēks būtu sūdzēties par tās apjomiem.
Romānam ir simpātisks vāks – simboliski klavieru taustiņi, zem kuriem ir vecā, labā spēle “Cirks”. Vēl jāpiebilst, ka “Aizliegtajā pianīnā” minētie KNAB telefona numuri esot īsti (bet nudien nemēģināju uz kādu no tiem zvanīt), grāmata ir veltīta vienai no tās varonēm – Elitai, un tāds gadījums ar pianīnu patiešām esot bijis.
Nevaru teikt, ka man patika grāmatas tēma, jo man riebjas birokrātija, un neko tur nevaru darīt, bet tā ir labi uzrakstīta un viegli lasāma. Tiem, kam patīk izpildīt metodiskos norādījumu un darboties visādās komisijās, “Aizliegtais pianīns” varētu būt īsts saldais ēdiens.

Grāmatas vērtējums 3,5 no 5 zvaigznēm.

14 thoughts on “Māris Bērziņš “Aizliegtais pianīns”

    1. Sibilla Post author

      Tad jau pēc izlasīšanas uzrakstīsi arī savus iespaidus. Pieļauju, ka lasītajiem, kuriem ikdienā nav daudz jāsaskaras ar birokrātijas jaukumiem, grāmata šķiet jautrāka un izklaidējošāka nekā tiem, kam tā ir ikdiena. 🙂

      Atbildēt
      1. anj.book

        Nu, es kā pilnīgi tāls no birokrātijas, lasot smejos visu laiku 😀 Par to uzrakstīšanu nezinu, slinks esmu, rakstu tikai par tām, kuras man no apgādiem dod… kā sacīt jāsaka – darba darīšanās 😀

        Atbildēt
        1. Sibilla Post author

          Tad Tev ir paveicies ar birokrātiju. 🙂
          Bet blogu gan es rakstu tikai savam priekam. Nekādu saistību attiecībā uz izlasīto un rakstīšana ir viena vienīga izprieca. 🙂

        2. anj.book

          Man jau arī viss ir tīrākā izprieca, tikai dažreiz to grāmatu sarodas tik daudz, un visas viņas arī sagribas vienlaicīgi, ka beigās sanāk darīt kā pienākumu 😀 Bet, ja kādreiz apniktu par visu rakstīt, ņemtu mazāk grāmatas 🙂

  1. Līva

    Savu eksemplāru atdevu dēla audzinātājai dārziņā. Viņa ļoti sajūsminājās par to, kā uzrakstīts, par to, cik reāli. Vienā mirklī izrāva un palaida citām audzinātājām pa riņķi. Esot gara rinda sastājusies 😁 Domāju, ka šāds pedagoga, aprakstītajā iesaistītās personas vērtējums kaut ko nozīmē.

    Atbildēt
    1. Sibilla Post author

      O jā, šogad šī pelnīti varētu būt pati populārākā grāmata bērnudārzu darbinieku aprindās. 🙂
      Galu galā autors par birokrātiskajām procedūrām neko nav izdomājis, tas viss ir no dzīves (man viena radiniece strādā par audzinātāju un dažreiz šo to pastāsta). Un vecāki realitātē dažreiz gadās vēl trakāki nekā aprakstītie. 😦

      Atbildēt
        1. Sibilla Post author

          Nesen noklausījos interviju ar autoru un sapratu, ka vācot materiālus šai grāmatai, viņš ir patiesi sācis just līdzi bērnudārzu personālam, un tāpēc viņi šajā stāstā ir pozitīvie varoņi, lai kā arī negadās dzīvē. 🙂

  2. Fledis

    Hā, šitais atkal ir labs. Drusku sasaucās ar Ignata Pārbaudes laiku. Es gan arī bērnudārzā gāju pavisam maz un strādāju nemaz, toties kādu laiku biju savā kantorī materiāli atbildīgā persona. Tad nu šo to no pamatlīdzekļu un materiālu norakstīšanas un pārpalikumu utilizācijas arī izbaudīju. Labi, ka mums vismaz neviens nedāvināja klavieres.

    Atbildēt
    1. Sibilla Post author

      Jā, man arī bija asociācijas ar Ignata Pārbaudes laiku. Birokrātija jau tā pati. Un mums darbā ir tieši tāds pianīns kā romānā (būs jāieliek kādu bildi), bet par laimi tas nav dāvināts, bet palicis mantojumā jau no uzņēmuma dibināšanas laikiem.

      Atbildēt

Komentēt

Šajā vietnē surogātpasta samazināšanai tiek izmantots Akismet. Uzziniet, kā tiek apstrādāti jūsu komentāru dati.